سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تازه های پزشکی

نظر

اخیرا شرکتی به نام در مینه سوتا نوعی وسیله را روانه بازار کرده که ترکیبی از یک گوشی پزشکی و یک دستگاه نوار قلبی است. فرد استفاده کننده این وسیله CADence system را بر روی قفسه سینه گذاشته تا صدای قلب و امواج الکتریکی ساطع شده از ان را دریافت و ثبت کند.

این اطلاعات سپس بصورت آنلاین به یک مرکز ارسال شده و هوش مصنوعی نتایج تحلیل آنها را در عرض چند دقیقه به شخص برمیگرداند. این اطلاعات به فرد استفاده کننده میگوید که آیا مشکلی دارد که نیازمند بررسی بیشتر است یا خیر.

در حال حاضر ای وسیله برای استفاده پزشکان عمومی تولید شده تا بتوانند به کمک آن بیماران خود را غربال کرده و آنهایی را که نیاز به مشاوره تخصصی دارند جدا کنند ولی استفاده از این وسیله به نحوی ساده است که میتوان از آن در دست کمک پزشکان نیز استفاده کرد.


نظر

یک شرکت تجاری به نام Aspect Imaging اجازه یافته تا دستگاه ام آر ای جدید خود به نام Embrace Neonatal MRI System را به بازار عرضه کند. این دستگاه ام آر آی بصورت تخصصی فقط برای تصویربرداری از سر نوزادان درست شده و آن را درون بخش مراقبت های ویژه نوزادان قرار میدهند.

در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا آی سی یو نوزادان از بچه های تازه به دنیا آمده که نیاز به خدمات پزشکی زیاد و حساسی دارند نگهداری میشود. وقتی پزشک این نوزادان نیاز به تهیه ام آر آی دارد باید بیمار را به بخش رادیولوژی انتقال دهد و این موجب میشود مراقبت از این موجودات بسیار ظریف و شکننده برای مدتی مختل شود. استفاده از دستگاه ام آر آی که درون بخش آی سی یو نوزادان مستقر است پاسخی به این مشکل است.

نوزاد درون این دستگاه ام آر آی تحت همان شرایط انکوباتوری نگهداری میشود که در خارج از آن برای او مهیا است. همچنین به علت شیلد بودن دستگاه افراد میتوانند با داشتن اشیاء فلزی در اطراف آن رفت و آمد کنند.


نظر

بیماری های قلبی قاتل شماره یک انسان ها در تمام دنیا است. در همین حال یکی از مهمترین ابزارها در دست پزشکان برای بررسی وضعیت سلامتی قلب الکتروکاردیوگرافی با ثبت امواج قلبی است. در سال های اخیر شرکت های بسیاری ابزارک هایی را برای ثبت این امواج ارائه کرده اند. جدیدترین آنها ساخت شرکتی مجارستانی به نام Sanatmetal است به نام WIWE را بر آن نهاده است.

این یک گجت یا ابزارک به اندازه یک کارت اعتباری است که بر روی آن دو دایره قرار گرفته است. شما انگشتان شست دو دست خود را بر روی این دو دایره قرار میدهید. دستگاه بلافاصله میزان اکسیژن موجود در جریان خون شما را اندازه گیری کرده و امواج قلبی شما را نیز دریافت میکند. اطلاعات از طریق وایرلس به اپلیکیشن موبایل شما ارسال شده و شما میتواند نوار قلبی و میزان اکسیژن موجود در خون خود را بر روی صفحه موبایل مشاهده کنید. این اطلاعات میتوانند بلافاصله به پزشک یا مرکز درمانی شما ارسال شود.


نظر

محققین در سال های اخیر برای حل بسیاری از مشکلات تکنولوژیکی و محیط زیستی و پزشکی توجه خود را به میکروارگانیسم ها معطوف کرده اند. بطور مثال از باکتری هایی که نفت خام را هضم میکنند میتوان در تمیز کردن لکه های نفتی ایجاد شده بر روی دریاها استفاده کرد و یا محققان از انواع باکتری ها برای تولید بسیاری از داروها استفاده میکنند.

محققان از دیرباز دریافته بودند که بسیاری از موجودات وقتی در مقابل درصدهای متفاوتی از رطوبت هوا قرار میگیرند شکل خود را عوض میکنند. آنها متوجه شده اند که باکتری به نام اشرشیا کولی که در روده همه ما وجود دارد هم در مقابل رطوبت تغییر شکل میدهد. محققان باکتری ها را در خطوط موازی هم درون لایه هایی از لاتکس طبیعی قرار دادند و متوجه شدند در پارچه بدست آمده از این روش میتوانند دریچه هایی تعبیه کنند که در مقابل رطوبت های متفاوت هوا از خود واکنش نشان داده و باز و بسته شوند.

استفاده از این پارچه در تی شرت و یا در کفی های کفش موجب میشود تا آنها در رطوبت های مختلف دریچه هایشان را باز و بسته کرده و اجازه عبور هوا را بدهند به نحوی که دمای بدن و میزان رطوبت آن در حد متعادلی باقی مانده و پوست احساس راحتی بیشتری کند.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.


نظر

تزریق داروها نیاز به استفاده از سرنگ دارد و تزریق داروهای غلیظ و با ویسکوزیته بالا حتی با سرنگ و سوزن مشکل و دردناک است. خیلی از افراد از سوزن میترسند و زمان تزریق هم برایشان بیش از حد طولانی بوده و در آنها اضطراب شدیدی ایجاد میکند. اخیرا یک شرکت به نام Portal Instruments واقع در ماساچوست نوعی دستگاه تزریق کننده دارو ارائه کرده که انسان را به یاد فیلم های علمی تخیلی میندازد.

تکنولوژی استفاده در این دستگاه به توسط دکتر یان هانتر از انستیتوی تکنولوژی ماساچوست MIT ابداع شده و در آن دارو که به شکل مایع است بصورت یک جت با سرعت بالا و به قطر یک تار موی انسان درمیاید. به این ترتیب دارو تحت فشار بسیار زیاد به سمت پوست پرتاب میشود و با سرعت 200 متر در ثانیه پوست را سوراخ کرده و به درون آن نفوذ میکند.

با کمک این وسیله میتوان مایعی با حجم یک سی سی را در مدت سه دهم ثانیه تزریق کرد. سرعت تزریق به حدی است که بیمار احساس خاصی نداشته و بجای احساس درد نوعی قلقلک در محل تزریق را حس میکند.

تزریق دارو برای کودکان کار سختی است. در بسیاری موارد تزریق دارو تنها موقعی است که کودک میبیند فرد دیگری موجب بروز درد در او میشود و از این کار ناراحت میشود. با استفاده از این تزریق کننده میتوان با راحتی بسیار بیشتری تزریقات بچه ها را هم انجام داد.