سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تازه های پزشکی

نظر

محققین در سال های اخیر برای حل بسیاری از مشکلات تکنولوژیکی و محیط زیستی و پزشکی توجه خود را به میکروارگانیسم ها معطوف کرده اند. بطور مثال از باکتری هایی که نفت خام را هضم میکنند میتوان در تمیز کردن لکه های نفتی ایجاد شده بر روی دریاها استفاده کرد و یا محققان از انواع باکتری ها برای تولید بسیاری از داروها استفاده میکنند.

محققان از دیرباز دریافته بودند که بسیاری از موجودات وقتی در مقابل درصدهای متفاوتی از رطوبت هوا قرار میگیرند شکل خود را عوض میکنند. آنها متوجه شده اند که باکتری به نام اشرشیا کولی که در روده همه ما وجود دارد هم در مقابل رطوبت تغییر شکل میدهد. محققان باکتری ها را در خطوط موازی هم درون لایه هایی از لاتکس طبیعی قرار دادند و متوجه شدند در پارچه بدست آمده از این روش میتوانند دریچه هایی تعبیه کنند که در مقابل رطوبت های متفاوت هوا از خود واکنش نشان داده و باز و بسته شوند.

استفاده از این پارچه در تی شرت و یا در کفی های کفش موجب میشود تا آنها در رطوبت های مختلف دریچه هایشان را باز و بسته کرده و اجازه عبور هوا را بدهند به نحوی که دمای بدن و میزان رطوبت آن در حد متعادلی باقی مانده و پوست احساس راحتی بیشتری کند.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.